Wat weet jij eigenlijk van programmeertalen, databases, cloud computing platforms en automation tools? De tijd dat je met wat programmeerskills speciaal was is voorbij. De IT ontwikkelt zich razendsnel en de tools schieten uit de grond als Apple-vormige paddenstoelen. Waar enkele jaren geleden vooral de call center medewerkers moesten vrezen voor hun baan, kan kunstmatige intelligentie in de toekomst zelfs het werk van een IT’er overnemen. Het is dus zaak om je als toekomstig IT-specialist goed voor te bereiden en als actief IT-professional bij te blijven. Dit zijn de belangrijkste skills en vaardigheden voor de moderne IT’er.
Welke kennis moet een IT’er hebben?
Programmeren
We beginnen met de techniek. Zoals de I in IT al verklapt draait het allemaal om informatie. De verwerking, opslag en het beheer is en blijft belangrijk. Dus ook de kennis van de programmeertechnieken waarmee je dit mogelijk maakt. Iemand moet tenslotte aan de automatiseringsknoppen draaien. Dat automatiseren doe je aan de hand van instructies en programmeertalen zoals Java, C++, Python en Ruby. Een IT’er moet dus nog altijd over goede kennis van programmeren beschikken.
Besturingssystemen
Applicaties en programma’s met elkaar laten communiceren, daar heb je besturingssystemen zoals Windows, MAC OS en Linux voor nodig. Als IT’er zou je daar niet veel aan hoeven sleutelen, maar kennis hebben van de architectuur, processen en commando’s van deze besturingssystemen is zeker handig. Want de oplossingen die je bouwt, en de gebruikers waar je ze voor bouwt werken voorlopig nog wel even op laptops, tablets en smartphones die draaien op een besturingssysteem.
Databases
Wat is een database eigenlijk? Een database is niets meer dan een tool voor het elektronisch opslaan en beheren van gegevens. Zo simpel kan het zijn.
Elke organisatie en elk systeem werkt vanuit een database. Een groot energiebedrijf werkt met klantgegevens, een webshop met productinventarissen, een accountancykantoor zal veel financiële gegevens opslaan en je huisarts moet medische dossiers ergens kwijt kunnen. Een database is die verzameling gestructureerde tabellen die verschillende velden met informatie bevat. Denk aan namen, adressen, leeftijden en telefoonnummers. Klinkt niet zo spannend, maar in de wereld van IT en in steeds sterkere mate ook in het bedrijfsleven is kloppende data alles.
Een aantal voorbeelden van databases zijn Oracle, SQL, NoSQL en YesSQL. Kende je die laatste nog niet? Kan kloppen, die hebben we net verzonnen.
Netwerken
Zoals programma’s op een laptop met elkaar communiceren, zo moeten laptops ook met elkaar kunnen communiceren. Dat kunnen ze doen binnen een netwerk. Laptops en computers die met elkaar verbonden zijn binnen zo een netwerk maken samenwerken en het beschermen van gegevens (bijvoorbeeld klantinformatie binnen een organisatie) mogelijk. Een IT’er beschikt daarom idealiter ook over de nodige kennis van netwerkprotocollen zoals TCP/IP, firewalls, VPN’s en routers.
Cloud computing
Waar vroeger veel informatie op gegevensdragers werd opgeslagen, verdwijnt data tegenwoordig in de cloud. Sterker nog, er leven inmiddels mensen die niet weten wat een floppy is. Gelukkig is er die cloud, die mooie onzichtbare wolk waar je die verloren gewaande foto’s van de zomervakantie op Kreta altijd weer terug kunt vinden. Alles moet lichter, kleiner en slimmer. Dankzij de cloud is data inmiddels onzichtbaar. Kennis van cloudtechnologieën zoals Azure, Google Cloud en AWS (Amazon Web Services) komen een IT’er daarom goed van pas.
Over welke competenties moet een IT’er beschikken?
Met alleen kennis van techniek ben je er nog niet als moderne IT’er. Sterker nog, ben je als scrum master, business analist, data analist of product owner inmiddels niet ook gewoon IT’er? Je bent geen ontwikkelaar, maar werkt wel mee aan de doorontwikkeling van technische oplossingen. Er wordt daarnaast steeds meer gevraagd van die traditionele IT’er dan alleen technische kennis en kunde. Hier zijn een aantal vaardigheden waarmee je óók de show kunt stelen in IT-land.
Kritisch denken
Je hoeft geen Bill Gates te zijn om te beoordelen of een oplossing of applicatie optimaal gebouwd en ingericht is. Als tester bijvoorbeeld kijk je vooral vanuit het perspectief van de gebruiker of een oplossing daadwerkelijk een oplossing is. Is het toevoegen van een bepaalde knop of functionaliteit binnen een applicatie een verbetering of zijn er slimmere routes die de gebruiker kan bewandelen? Maar ook een business analist of product owner die vanuit de organisatie een verzoek krijgt om een applicatie uit te breiden moet direct kunnen inschatten of de oplossing haalbaar en uitvoerbaar is. Kritisch denken, very important…
Communiceren
Ga eens met een groep vrienden in een kring zitten en fluister je rechterbuurman een zinnetje in het oor. Vraag hem het vervolgens door te fluisteren en kijk dan maar eens wat je linkerbuurman er uiteindelijk van maakt. Zo ging het vroeger vaak in de IT. Grote projecten die een lange reis aflegde van opdrachtgever naar developer en weer terug naar de opdrachtgever. Om tot de conclusie te komen dat de oplossing en de opdracht totaal niet op elkaar aansloten.
Door Agile en kortcyclisch te werken zijn deze problemen grotendeels verleden tijd. Maar communicatie blijft belangrijk, zeker omdat gebruikers en developers qua vocabulaire en kennis soms mijlenver uit elkaar liggen. Tussen een Randstedeling en Achterhoeker gaat het ook niet altijd helemaal goed. Fijn als er dan iemand tussen zit die kan toetsen of de boodschap goed overgekomen is, en deze eventueel kan vertalen…
Samenwerken
Grote projecten komen dus niet vaak meer voor. Maar om een oplossing goed te realiseren zijn nog altijd meerdere collega’s nodig. In de meeste IT-teams, tribes, squads of wat voor hippe termen bedrijven wel niet allemaal bedenken tegenwoordig, zitten mensen met verschillende specialismen. Eenieder is verantwoordelijk voor een ander stukje van de oplossing of het proces dat leidt tot de oplossing. Van het formuleren van requirements, tot het leiden van sprintsessies en ontwikkelen van de techniek. Front end, back end, het is een heel end voordat je er bent. En op je bestemming komen doe je toch echt samen.
Problemen oplossen
Heb jij weleens geprobeerd om een speld in een hooiberg te vinden? Stel je voor dat je developer bent, een prachtig stukje code hebt geschreven, die code vier keer hebt gecheckt, maar je tester komt keer op keer terug met dezelfde bug. De oorzaak vinden in die hooiberg van code en gekoppelde systemen kan uitdagend zijn. Verbanden leggen, geduld hebben en weten waar je het best kunt zoeken vraagt kennis en geduld, maar ook een sterk staaltje probleemoplossend vermogen.
Leren
De IT ontwikkelt zich razendsnel. Soms voelt het alsof we in een paar decennia tijd van cryptische hiërogliefen naar creepy deepfakes zijn gegaan. En we zijn nog niet klaar. Kennis en tools bouwen voort op eerdere kennis en tools in een tempo waar Max Verstappen u tegen zegt. AI lijkt voor nu de toekomst te hebben. Is kunstmatige intelligentie het eindpunt van de informatierevolutie? Of is het pas net begonnen? Dat antwoord moeten we je nog even schuldig blijven…
De conclusie is dat je een sh*tload aan kennis en skills moet hebben om IT’er te zijn, worden of blijven. Ergens zit op een donker zolderkamertje Bill Gates’ grootste concurrent nog steeds te werken aan het eerste besturingssysteem en te mijmeren over hoe gaaf het zou zijn als we met elektrisch aangedreven dozen over de hele wereld met elkaar konden communiceren. Die heeft helaas de boot gemist. Kom je hem tegen? Deel deze blog met ‘em.
IT’er worden?
Kom dan snel werkervaring opdoen via de IT-traineeships van House of Bèta. Voor je het weet bedenk jij persoonlijk de slimme IT- en datagedreven oplossingen bij opdrachtgevers door heel Nederland.