Soft skills in de IT: de 5 belangrijkste vaardigheden van succesvolle IT’ers

De 5 belangrijkste soft skills in de IT
Khalid Toufik 9 januari 2024
Leestijd

IT’ers zijn sociaal onhandig, moeilijk in de omgang en niet in staat om effectief te communiceren met anderen. Ze sluiten zich graag op in hun zolderkamer om in te loggen op Reddit of Stack Overflow om van gedachten te wisselen met andere nerds en besteden de rest van de dag het liefst aan gamen. Zomaar een aantal vooroordelen die niet zo heel erg lang geleden (en in sommige kringen mogelijk nog steeds) breed gedragen werden.

IT is gelukkig allang geen niche-onderwerp meer. De mogelijkheden van informatietechnologie worden breed omarmd en IT’ers zijn inmiddels al een tijdje geleden uit de donkere schaduwen van het web gestapt. Ze staan in de frontlinie van ontwikkeling van grote transities, start-ups, overheden en multinationals. En combineren hun technische kennis met andere vaardigheden om nieuwe manieren van werken, dienstverlening en transities vorm te geven.

Soft skills essentieel voor succesvolle IT-projecten

Onze data- en IT-specialisten combineren hun technische kennis van data, tooling en coding met belangrijke soft skills om onze opdrachtgevers te helpen hun doelen te bereiken. In deze blog lichten we vijf essentiële soft skills toe die net zo belangrijk zijn als hard skills zoals programmeren, tooling en databasebeheer. Soft skills die onze specialisten bezitten en die we onze trainees met ons programma Personal Development helpen ontwikkelen.

  1. Effectieve communicatie is de sleutel tot effectieve samenwerking

In de wereld van IT draait het bijvoorbeeld niet alleen om het schrijven van efficiënte code, maar ook om het vermogen om ideeën en concepten helder te over te brengen. Soft skills, zoals effectieve communicatie, dragen bij aan betere samenwerking tussen teamleden, klanten en andere belanghebbenden. Het vermogen om complexe technische termen om te zetten in begrijpelijke taal is van onschatbare waarde, vooral wanneer je samenwerkt aan projecten met multidisciplinaire teams.

Teams bijvoorbeeld waarin de praktische behoeften van gebruikers opgehaald en verspreid worden door business analisten, getoetst worden door software testers, geprioriteerd ]door een product owner en georganiseerd door een Scrummaster. Om de behoefte van de gebruikers en effectieve inbedding van een technisch project binnen je werkprocessen te realiseren is effectieve communicatie een eerste vereiste.

  1. Probleemoplossend vermogen: meer dan alleen bugs vinden

IT-professionals worden alom bewonderd om hun vermogen om fouten en inconsistenties te vinden in grote hoeveelheden abstracte informatie. Ze weten hoe bugs op te sporen en welke tools goed werken in elke programmeertaal of type applicatie. Maar, het vermogen om op een creatieve en doordachte manier problemen op te lossen, gaat verder dan de techniek. Soft skills zoals kritisch en out-of-the-box denken stellen IT-professionals in staat om verbeteringen te bedenken voor procesmatige of technische bottlenecks voordat ze beginnen aan het schrijven van code of ontwerpen van een oplossing.

  1. Teamwerk en leiderschap: de drijvende krachten achter projecten

De verplaatsing van IT van die donkere zolderkamer naar vergaderruimtes van hippe start-ups, financiële instellingen, overheden en grote multinationals heeft IT veranderd van een verzameling soloprojecten naar projecten die teamwork vergen. Het vermogen om effectief samen te werken in een groep en zelfs leiderschapskwaliteiten te tonen, maakt het verschil tussen een succesvol project en een gemiste kans. De meest succesvolle IT-afdelingen en actuariële teams worden vaak zelfs geleid door managers die zelf met de voeten in de klei hebben gestaan. Managers zoals Jeroen hebben hun leiderschapsskills dusdanig ontwikkeld dat ze zowel de inhoud als de aansturing van analytische professionals kunnen combineren. Teamwork en leiderschap zijn soft skills  die ook onze specialisten helpen bij het bijdragen aan een positieve teamcultuur, waarin nieuwe ideeën en initiatief worden gestimuleerd.

  1. Klantgerichtheid: de IT is een dienstverlenend beroep

Hoewel IT’ers regelmatig hobbymatig bezig zijn met informatietechnologie, bedienen ze op het werk altijd een gebruiker of een klant. Iemand die afhankelijk is van de technische oplossingen die developers, data specialisten, testers of business intelligence specialisten. Daarom is klantgerichtheid een essentieel aspect voor IT’ers. De behoeften van de klant begrijpen, effectief communiceren en oplossingen bieden die aansluiten op de wensen van die eindgebruiker vormen samen een belangrijke soft skill voor de moderne IT professional.

  1. Aanpassingsvermogen in een continu veranderende omgeving

De IT-sector evolueert voortdurend. Nieuwe technieken en methodes volgen elkaar snel op. Als IT’er moet je bijblijven. Onze trainees en specialisten blinken onder andere uit dankzij hun sterke aanpassingsvermogen. Detachering draagt positief bij aan hun flexibiliteit. Dat is een kwaliteit die hen helpt om soepel te navigeren in een toenemend digitale en abstracte werkomgeving. Als ‘vastroesten’ het grootste obstakel is voor de ontwikkeling van het vermogen om snel nieuwe concepten op te pikken, dan bieden onze traineeships je een welkome tetanusprik.

Een holistische benadering van IT is holy om succesvol te blijven

In een wereld waar technologie en menselijke interactie hand in hand gaan, is het duidelijk dat soft skills niet mogen worden onderschat. Het vermogen om technische expertise te combineren met effectieve communicatie, probleemoplossend vermogen, teamwerk en klantgerichtheid is wat goede IT-professionals onderscheidt. Het stelt hen in staat projecten op te leveren én duurzame relaties op te bouwen in de zakelijke wereld. Laten we niet vergeten dat achter elke regel code een menselijk brein schuilt. Die menselijke factor blijft een kritische factor voor succes in de IT.

Informatietechnologie heeft verschillende doelen. IT-professionals ondersteunen bij de optimalisering van operationele processen. Ze verbeteren efficiency en productiviteit. Ze faciliteren gegevensbeheer en -analyse. Ze waarborgen informatiebeveiliging en innovatie. En om dat succesvol te doen leiden wij onze specialisten niet alleen in hard skills op, maar bieden we ook uitgebreide mogelijkheden om te werken aan die o zo belangrijke soft skills.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou? Bekijk dan snel onze traineeships.

Katie Putzes

Technisch Specialist Microsoft

Wil jij ook werken in de wereld van IT?

“TIJDENS MIJN TRAINEESHIP BUSINESS IT HEB IK ONTDEKT HOE BINNEN VERSCHILLENDE ORGANISATIES EN AFDELINGEN KLANTDATA EN BEDRIJFSPROCESSEN GEBRUIKT EN VERBETERD WORDEN.”

 

Deel dit blog