Klant op de koffie: Maartje Marrée van IVO Rechtspraak

Tycho Spanjer 6 maart 2023
Leestijd

Maartje Marréé is teamleider bij IVO Rechtspraak, de ICT-dienstverlener voor de Rechtspraak. In die hoedanigheid is zij ook klant en opdrachtgever van House of Bèta. Maartje huurt regelmatig professionals in bij House of Bèta die op detacheringsbasis haar team versterken. We vroegen haar naar de core business van IVO Rechtspraak, naar haar ervaringen met de data- en IT-professionals van House of Bèta en hoe zij de samenwerking ervaart.


Wat doet jouw organisatie, IVO Rechtspraak?

Wij zijn een IV organisatie, ofwel een informatievoorzieningsorganisatie. Dus we houden ons niet alleen bezig met pure IT, maar met informatie in bredere zin. En dan voor de gehele rechtspraak in Nederland. We ondersteunen alle rechtbanken en alle gerechtshoven. In totaal zijn er 11 rechtbanken in Nederland en 4 gerechtshoven. Daarnaast ondersteunen wij ook nog een paar bijzondere colleges. Dat zijn rechtbanken met een bepaald specialisme, denk aan het College van Beroep voor het bedrijfsleven of de Centrale Raad van Beroep.

Binnen deze organisaties wordt gewerkt met meer dan 300 applicaties, waarvan een aantal primaire processystemen zijn. Deze systemen worden bij IVO Rechtspraak ontwikkeld en beheerd. Als gebruikers van deze systemen tegen problemen aanlopen dan nemen ze contact op met het Klant Contact Centrum van IVO Rechtspraak.

Wanneer komen de professionals van House of Bèta in beeld?

Voor dat KCC zoeken wij regelmatig enthousiaste professionals die communicatief vaardig zijn en het leuk vinden om de gebruikers te helpen met de IT problemen die zij ervaren. Bij House of Bèta werken vaak hoogopgeleide mensen die goed passen in het team. Onze missie is ervoor zorgen dat ICT werkt en bijdraagt aan een vitale rechtspraak in Nederland. De professionals van House of Bèta helpen ons daarbij.

“Onze missie is ervoor zorgen dat ICT werkt en bijdraagt aan een vitale rechtspraak in Nederland. De professionals van House of Bèta helpen ons daarbij.”

Wat onderscheidt House of Bèta van andere detacheerders?

Wij werken sinds maart 2020 samen met House of Bèta. Via onze afdeling Inkoop maakte ik kennis met House of Bèta. Al snel merkte ik dat zij het juiste type professional voor ons hebben rondlopen. Bij IVO Rechtspraak zijn wij van mening dat je het IT aspect van het werk prima gaandeweg kunt leren door gebruik te maken van onze uitgebreide kennissystemen en het voeren van gesprekken met de eindgebruikers. Belangrijker vinden wij het dat je communicatief vaardig bent.

Bij grotere detacheringsbureaus waarmee we in het verleden hebben samengewerkt lag de nadruk vaak iets meer op de IT-kennis en iets minder op het ontwikkelen van een breder palet aan vaardigheden van de professionals. Dat doet House of Bèta natuurlijk wél heel goed. Mensen worden niet als nummertje gezien. Er wordt veel en goed gecommuniceerd met ons en met die professionals die bij organisaties zoals IVO Rechtspraak worden ingezet.

Wat kenmerkt die professionals van House of Bèta nog meer?

Wat mij opvalt is dat ze flexibel en leergierig zijn. Het zijn bovendien echte teamplayers met een goede werkmentaliteit die graag de handen uit de mouwen steken. Ze beschikken ook over een stukje stressbestendigheid. In de hectiek van een drukke organisatie als de onze, waar de standaard en kwaliteitseisen hoog liggen, is dat een belangrijke eigenschap.

Wat is het hoogtepunt geweest in de samenwerking met House of Bèta?

Tijdens de coronapandemie hebben we 15 professionals van House of Bèta ingehuurd. In deze periode werd de Rechtspraak ”gedwongen” thuis te werken en kwamen er veel vragen binnen. Niet iedereen binnen de Rechtspraak is even digitaal vaardig. Het was dus erg fijn dat voor deze medewerkers ook op afstand goede ondersteuning geboden werd. We zagen een stijging van ongeveer 30% in de hoeveelheid meldingen, wat een forse toename van de werkdruk opleverde. Met vijftien mensen van House of Bèta binnen mijn afdeling hebben we al die mensen goed kunnen helpen.

Mijn twee contactpersonen bij House of Bèta weten inmiddels goed wat ik belangrijk vind en wat ik zoek in een professional. Hierdoor kunnen wij vaak direct een intakegesprek plannen, al voor ik een cv te zien krijg.”

Tot slot, hoe ervaar je het contact met jouw contactpersonen bij House of Bèta?

Wat ik echt een pluspunt vind is dat zij de medewerkers ook goed kennen. Ik hoef maar een naam te noemen en zij kennen de persoon. Zij weten wie het is en kennen het verhaal en de achtergrond van de mensen. Dat maakt alles veel persoonlijker en het zorgt voor vertrouwen bij mij als klant. Het wekelijkse contact met de accountmanager is daarom heel belangrijk. Daarin bespreken we hoe het gaat op de werkvloer, wanneer contracten aflopen of wanneer we juist verwachten extra mensen nodig te hebben.

Mijn twee contactpersonen bij House of Bèta weten inmiddels ook goed wat ik belangrijk vind en wat ik zoek in een professional. Hierdoor kunnen wij vaak direct een intakegesprek plannen, al voor ik een cv te zien krijg. Ik merk dat dit snelle schakelen mij ontzorgt en erg fijn werkt.

Samenwerken met House of Bèta?

Ben jij voor jouw organisatie ook op zoek naar slimme, ambitieuze en flexibel inzetbare professionals met een neusje voor data en IT? Neem contact op voor de mogelijkheden.

Katie Putzes

Technisch Specialist Microsoft

Wil jij ook werken in de wereld van IT?

“TIJDENS MIJN TRAINEESHIP BUSINESS IT HEB IK ONTDEKT HOE BINNEN VERSCHILLENDE ORGANISATIES EN AFDELINGEN KLANTDATA EN BEDRIJFSPROCESSEN GEBRUIKT EN VERBETERD WORDEN.”

 

Deel dit blog